خداحافظی با فراموشی دروس با 4 تکنیک ساده
نوشته شده توسط : sevda

متاسفانه خیلی از دانش آموزا و داوطلبای کنکوری با اینکه وقت زیادی برای مطالعه هر مبحث میذارن ولی نمی تونن عملکرد خوبی داشته باشن و تقریبا خیلی از مطالب رو به طور کلی فراموش می کنن . برای همین باید به دنبال علت این فراموشی باشن و این مشکل رو برطرف کنن .


خیلی وقتا با دانش آموزایی مواجه می شیم که مدام در حال مطالعه هستن و کتاب ها همیشه همراهشونه ولی متاسفانه زمانی که نتیجه امتحاناشون اعلام میشه می بینن اون نتیجه دلخواه رو نگرفتن . خیلی از دانش آموزا هم هستن که با یک مطالعه کوتاه خیلی راحت به نتیجه دلخواه میرسن.

این جور موقع ها سوالی که برای دانش آموزا و یا داوطلبای کنکوری پیش میاد اینه که ما این همه کتاب رو خوندیم و براش وقت گذاشتیم پس چرا فراموشمون شد ، یا اینکه چرا وقتی درسی رو که چند ماه پیش به طور کامل خوندیم رو میایم مرور کنیم احساس می کنیم همه چیز رو فراموش کردیم ؟ پس اگه شما هم جزو این دسته هستین تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا هم علت این ضعف رو بدونین و هم بتونین این مشکل رو به طور کامل بر طرف کنین .

 


دلایلی که باعث فراموشی مطالب درسی میشه

یکی از علت هایی که باعث فراموشی مطالب خونده شده می شه حفظ کردن مطالب درسی هستش . خیل وقتا دانش آموزا با این که واو به واو کتاب درسی رو می خونن ولی عملا اصلا مفهوم اون درس رو متوجه نشدن و به اصطلاح فقط طوطی وار خوندن . البته شاید این روش برای درس های خوندنی مثل دینی و یا ادبیات خوب جواب بده ولی متاسفانه برای درسای سخت تر مثل ریاضی و یا عربی نیاز به درک مفهومی هر مطلب وجود داره .

 

 

حالا قبل از این که بریم سراغ بر طرف کردن این مشکل و تغییر تو نحوه مطالعه می خوایم به بررسی دلایلی که باعث فراموشی مطلب میشه بپردازیم :

 

 

یکی از دلایلی که باعث میشه مطالب درسی فراموش بشه اینه که خیلی از دانش آموزا و یا داوطلبای کنکوری هر درس رو تو همون روز که آموزش دیدن نمی خونن . همین موضوع باعث میشه که وقتی چند روز بعد به سراغ مطالب میرین ، اکثر مطالب و مفهوم اون درس رو فراموش کرده باشین . از اونجایی هم که مغهمی خوندن مطالب و درک درست از اون درس وقت زیادی ازتون میگیره شروع به حفظ کردن می کنین .

یکی از دلایل دیگش هم عدم تکرار و مرور اون درس هستش ! شاید جالب باشه براتون که بدونین شما درسی که رو خیلی خوب خوندین رو بعد از 2 تا 3 روز ، تقریبا نصف مباحثش رو و بعد از 1 ماه تقریبا میشه گفت 80 درصد مباحث رو فراموش می کنین پس در نظر بگیرین اگه فقط یک درسی رو حفظ کرده باشین چه اتفاقی میوفته ؟ پس حتما مرور متوالی اون درس رو تو برنامتون قرار بدین .


از اونجایی که معدل شما تو کنکورتون تاثیر داره خوندن مقاله زیر رو بهتون پیشنهاد میدیم .

 



تکنیک هایی برای مقابله با فراموشی

تکنیک های مختلفی وجود داره که با استفاده از اونا می تونین خیلی راحت مطالبی رو توی ذهنتون تثبیت کنین و به حافظه بلند مدتون بسپارین . اینجوری دیگه نگرانی از بابت فراموشی مطالب درسی ندارین و درسی رو چند ماه قبل خوندین خیلی راحت با یک مرور کلی به یاد میارین . حالا بریم سراغ تکنیک ها :

 

 


با توجه به شرایط پیش اومده و تعویق تو زمان برگزاری کنکور سراسری خوندن مقاله زیر کمک زیادی بهتون می کنه .


 تکینک اول نحوه درست مطالعه هستش ! شما وقتی که می خواین یه مبحثی رو بخونین اول باید اون مطلب رو به صورت چشمی بخونین و زیر نکاتی که به نظرتون مهم میاد خط بکشین تا دستتون بیاد کل موضوع چیه ، موقعی که این کار روانجام میدین ناخوداگاه سوالی براتون پیش میاد که با خوندن دقیق اون مبحث تو ذهنتون تثبیت میشه .

 

 تکنیک بعدی مرور کردن هستش : همون طور که گفته شده بهتره شما هر درسی رو تو همون روز که آموزش دیدین بخونین و مرور کنین و تا اونجایی که می شه خلاصه نویسی رو براش انجام بدین و بعد از گذشت 2 تا 3 روز بعد اون رو دوباره باید تو برنامه خودتون قرار بدین .

شاید الان بگین که چرا باید دوباره برای اون درس وقت بزاریم یا اصلا وقت نداریم که این کار رو انجام بدیم ولی این رو در نظر بگیرین که برای یک درسی که کلی روش وقت گذاشتین و خوندین ، 2 یا 3 روز بعد نیم ساعت دیگه وقت بزارین و مرور کنین بهتره یا اینکه یک ماه بعد تقریبا همشو از یاد ببرین ؟ پس 100 درصد این موضوع رو جدی بگیرین . حتی همین خلاصه نویسی هم باعث میشه که شما مطالب دوباره براتون مرور بشه و تو ذهنتون تثبیت بشه .

 

 تکنیک بعدی که وجود داره اینه که معلم خودتون بشین ! یعنی بیاین درسی رو که خوندین برای خودتون و یا حتی شخص دیگر توضیح بدین . اینجوری کامل نقاط ضعف و قوتتون دستتون میاد و راحت مطالب رو تو ذهنتون تثبیت می کنین . یک پوئن مثبت که این تکنیک داره اینه که باعث میشه شما بلند بلند یک مطلبی رو بخونین اینجوری شما مطالب رو دوباره می شنوین که این مورد هم خیلی تو یادگیری شما تاثیر زیادی داره .

 

 تکنیک آخر اینه که سعی کنین برای با تمرکز درس بخونین ! تمرکز شما در حین درس خوندن باعث میشه که با خیال راحت فقط فکرتون پیش درستون باشه . راه هایی که هم باعث افزایش تمرکز شما میشه که اولیش خاموش کردن اینترنت تو زمان درس خوندنه چون خیلی راحت حواس شمارو پرت می کنه . مورد بعدی محیطی هستش که تو اون مطالعه می کنین که سعی کنین محیط آرام و بی سرو صدایی باشه . بلند بلند خوندن شما هم چون باعث میشه حواس شنواییتون رو هم درگیر کنه تاثیر زیادی تو افزایش تمرکز شما داره .


اگه دانش آموز کنکوری هستین رو دارین خودتون رو برای امتحان نهایی آماده می کنین خوندن مقاله زیر رو بهتون پیشنهاد می دیم .

در ادامه بخوانید : برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور سراسری
کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در مورد دلایل فراموشیتون هستین به طور کامل پاسخ بدن . شما می تونین با استفاذه از سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا جهت بر طرف کردن مشکلتون استفاده کنین .

 



سوالات متداول

1- چه جوری می تونیم از فراموشی درس هایی که خوندیم جلوگیری کنیم ؟
یکی از تکنیک ها که باعث تثبیت مطالب خوانده شده میشه مرور متوالی درس هاست که تو این مقاله تکنیک های دیگه ای هم برای مقابله با فراموشی گفته شده .

2- چه دلایلی باعث فراموش شدن مطالب خونده شده میشه ؟
یکی از دلایل فراموشی ، نخوندن هر درس تو همون روز یادگیری هستش که تو این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداخته شده .

3- آیا با حفظ کردن واو به واو مطالب درسی می تونیم نمره خوبی بگیریم ؟
خیر ، چون مطالب رو فقط حفظ کردین و مفهومش رو متوجه نشدین و ممکنه خیلی از مطالب رو فراموش کنین که تو این مقاله به طور کامل این موضوع توضیح داده شده .
منبع : خداحافظی با فراموشی دروس با 4 تکنیک ساده





:: بازدید از این مطلب : 485
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: